פעילויות סביבה, אקדמיה וחינוך

השקעתה של ICL  בפעילויות חינוך ובאקדמיה נועדה לחשוף את נושאי הליבה של ICL בפני קהלים ייעודיים ולקדם תחומים כמו כימיה, חקלאות, סביבה וקיימוּת. \

פרויקט לעידוד לימודי הכימיה עם מכון וייצמן 

יש לנו כימיה!" הינו פרויקט לעידוד לימודי הכימיה ותעשייה כימית בישראל, פרי שיתוף פעולה בין ICL, המחלקה להוראת מדעים במכון וייצמן למדע והפיקוח על הוראת הכימיה במשרד החינוך. הפרויקט, המתקיים מעל לעשור במכון דוידסון לחינוך מדעי – הזרוע החינוכית של מכון וייצמן, חושף בפני תלמידים נושאים הקשורים ביישומי הכימיה בחיי היומיום ובתעשייה, מציג בפני הדור הצעיר את חשיבותה של הכימיה ותרומתה לאנושות, מסייע בפיתוח מיומנויות בתחום המדע, מעודד יצירתיות ונותן ביטוי לכישורים וכישרונות מגוונים. בנוסף, הפרויקט מאפשר עיסוק בדילמות הקשורות לכימיה ולחברה בעידן המודרני. מתנדבים מICL      בעלי תחומי התמחות שונים משמשים כמרצים, שופטים וחברים בוועדת ההיגוי של הפרויקט. בנוסף, ICL תורמת תרומה כספית שנתית למימון הפרויקט.

בשנת 2020 – מרבית הפעילות נעשתה טרום פרוץ המשבר. הכנס הארצי – שלב הגמר התקיים בסוף חודש מרץ באופן וירטואלי.

רותם המדבר

פרויקט "רותם המדבר" חושף בפני תלמידי חטיבת הביניים והחטיבה העליונה בדרום את הדילמות המורכבות בתחום הקיימוּת המאפיינות את הנגב, לאמור, צרכי הביטחון (צה"ל), ההתיישבות, החקלאות, התיירות והתעשייה. הלמידה בפרויקט מביאה את המשתתפים לידי הבנה שהנגב הוא פאזל של צרכים משתנים, פסיפס שסך חלקיו מרכיבים תמונה שלמה 

הפרויקט מונחה על-ידי מדריכים מטעם רשות הטבע והגנים וארגוני סביבה נוספים שהוכשרו במכללת קיי בקורס "תעשייה ושמירת טבע – הנגב כפאזל של צרכים משתנים". ההשתתפות בקורס מקנה 2 נקודות זכות אקדמיות, והוא כולל הרצאות של אנשי אקדמיה וכן של נציגי השותפים למרקמו המורכב של הנגב. את ICL מייצגים מרצים ממפעלי הייצור של החברה בנגב.

תוכנית "רותם המדבר" במתכונתה הנוכחית מתקיימת כחמש שנים. השלב הניסויי (פיילוט) נערך בשיתוף עם רשות הטבע והגנים, ולאור הצלחתו הצטרפו לתוכנית ארגוני סביבה נוספים. משרד החינוך בחר בתוכנית כתוכנית השתלמות למורי השל"ח באזור הדרום. 

פעילות רותם המדבר בשנת הלימודים תש"פ 2020 בוצעה בהיקף של כ- 50% עד תחילת הסגר ב-15 במרץ. הקורס ההכשרה התקיים במתכונת מצומצמת בשל המגבלות.

עבודת חקר בביולוגיה

מחקר שיקום אקולוגי בשטחים מופרים (מכרות), הנערך על-ידי פרופ' ירון זיו מאוניברסיטת בן גוריון הינו מחקר ייחודי ופורץ דרך ברמה עולמית. המחקר מנתח את הגורמים הא-ביוטיים והביוטיים של הסביבה הטבעית, תוך השוואתה לסביבה המלאכותית המתקבלת לאחר שיקום המכרות. המחקר מתפקד כ"מעבדה חיה" – מערכת דינמית נגישה ופתוחה לקהילות של תלמידים, מורים ואנשי חינוך וסביבה, במסגרתה מבצעים תלמידי תיכון בדרום עבודות חקר כחלק מחובות הלמידה בביולוגיה. פרוייקט שיקום אקולוגי בשטחי הכרייה במישור רותם סיים את שנתו השלישית:  בשנת 2017 השתתפו 10 כיתות בפרויקט. בשנת 2018 ובשנת 2019  לקחו חלק בפרויקט 12 כיתות. סה"כ 1300 תלמידים. 

בשנת הלימודים תש"פ 2020 היו אמורים לקחת חלק בפרויקט כיתות נוספות, שמו של הפרויקט יצא למרחוק.

הפרויקט נערך הודות לשיתוף פעולה בין מדענים, תעשיינים ואנשי מערכת החינוך,  במסגרתו מכירים התלמידים את מורכבות שמירת הטבע ואת הקשיים בשיקום אזורים שנפגעו. התלמידים לומדים שיטות חקר אקולוגיות, איסוף נתונים ועיבודם, הכרות עם האקדמיה ושיטות החקר הנהוגות בה. בנוסף נחשפים לצרכי התעשייה – מפעלי ICL      והקשר הבלתי נפרד בין האדם לסביבתו. חשיבותו החינוכית והמעשית של הפרוייקט רבה והוא משמש כר נרחב להבנה של חשיבות ומשמעות השיקום האקולוגי. המפגש עם השטח, איסוף נתונים, ניתוח התופעות והדרכה ע"י מומחים צעירים וותיקים מבטיחים חיבור של הנוער לסביבה וחינוך לאזרחות ושמירת טבע.

התלמידים משתתפים בתהליך של חקר מדעי אקולוגי שכולל שלושה מפגשים:

  1. סדנה מקדימה בבית הספר – מטרותיה של הסדנה המקדימה להקנות הבנה משמעותית לתהליך המחקרי ולחשיבה מדעית, להכיר עקרונות אקולוגיים בסיסיים של מערכת אקולוגית ומרכיביה, להיחשף למורכבות האקולוגיה המעשית ושיקום אקולוגי בשטחי כריית פוספט ולקיים מחקר מוכוון ומובנה עפ"י עקרונות החשיבה המדעית.
  2. יום סיור בשטחי הכרייה של מפעלי רותם – ICL     – מטרות הסיור: למידה על הגיאולוגיה של האזור, הכרות עם תופעות והתאמות של אורגניזמים , סביבה, עבודה בשיטות חקר אקולוגיות ואיסוף נתונים בשטח, פעילות חווייתית בנושא עקרבים / טיבוע ציפורים במרכז דוכיפת בירוחם. 
  3. מפגש מסכם בבית הספר – מטרות המפגש  ריענון ומעבר סיסטמתי על הנעשה בשטח, הצגת התוצאות, ניתוחן, השוואתן לתחזיות ולהשערות והסקת מסקנות.

בשנת הלימודים תש"פ 2020 הפרויקט התחיל את שנתו הרביעית, אולם עם סגירת מערכת החינוך ב-15 במרץ ומעבר ללמידה מרחק נעשה ניסיון להמשיך את החלק הלימודי, אולם יש לתוכנית 3 חלקים, לא כל בתי הספר הצליחו לקיים את הסדנה המקדימה בבית הספר לפני תחילת הסגר, נעשה ניסיון לקיים את הסדנה המקדימה בזום, אולם מאחר ולא ניתן היה לקיים סיורים בשטחי הכרייה – גם לא התאפשר לקיים את המפגש המסכם הוחלט להקפיא את הפרויקט עד לסיומה של המגפה. 

אנו שואפים להמשיך ולפתח תוכנית ייחודית זו, ומאמינים שנוכל לעשות זאת לנוכח החזון החינוכי והערכי של כל השותפים שנרתמו לעשייה משמעותית והשקיעו מזמנם ומרצם להצלחת הפרויקט.

שיתופי פעולה אקדמיים

ICL מקיימת שיתופי פעולה עם מוסדות השכלה גבוהה בישראל. אחת הדוגמאות לכך היא שיתוף פעולה עם הפקולטה לניהול של אוניברסיטת בן גוריון – במסגרת הפרק העוסק בעקרונות הקיימות ותעשייה מבקרים הסטודנטים במפעלי ICL בדרום ולומדים להכיר את הסוגיות הרלוונטיות לתעשייה בהקשר של קיימוּת. שת"פ עם אוניברסיטת בן גוריון מתקיים במסגרת מחקר בנושא שיקום אקולוגי במכרות רותם, שיזמה וקידמה ICL  בביצוע המחקר ע"י המעבדה לאקולוגיה מרחבית של פרופסור ירון זיו. כמו כן, ICL וחברת OCP המרוקאית מתכננות להעניק מלגות לסטודנטים הלומדים במסלול הקיימות באוניברסיטה, במטרה לקדם את הלימוד והמחקר של התחומים שיכולים לקדם בצורה משמעותית את התחום.

בשנת 2020 החל שיתוף פעולה עם מכללת ספיר בירוחם, הוקם מרכז לאומנויות מסורתיות בתחומי עץ, חומר וחומרים רכים. המרכז בשיתוף עם כולנא, פועל כמגמה מקצועית עבור סטודנטים מהמחלקה לתרבות במכללת ספיר ומשרת את מערכת החינוך ואת הקהילה. מטרת הפרויקט לתת דגשים לשימור מלאכות מסורתיות לצורכי קיימות ושמירה על הסביבה, ולהפוך את ירוחם למרכז ידע למלאכות מסורתיות, להעצים תושבים שעוסקים בכך. השאיפה לשנים  הבאות להרחיב את הפעילות לכלל יישובי הנגב והארץ ולבסס את המקום כאבן שואבת לאמנים וליוצרים הרוצים לחוות מלאכות ומסורות שונות בהשראה מדברית.

בנוסף, ICL מקיימת שיתופי פעולה עם מכללת סמי שמעון, מכללת קיי ומוסדות נוספים בתוכניות לימוד בתחומי הסביבה, הקיימוּת, הכימיה ועוד. סטודנטים מכל המוסדות להשכלה גבוהה הלומדים נושאים המשיקים לנושאי הליבה של כיל מוזמנים לביקורים במפעלי ICL להיכרות וללמידה של הנושאים הרלוונטיים לתחום לימודם. הסיורים והביקורים נערכו בתחילת 2020, שיתוף הפעולה האקדמי ממשיך גם באמצעים דיגיטליים ומרחוק.

מלגות לסטודנטים

ICL גאה לתמוך במאות סטודנטים באמצעות מלגות הניתנות דרך עמותת פר"ח ועמותות נוספות. ב ICL סבורים כי ההשכלה היא המפתח להצלחה והתקדמות בתחום התעסוקתי והאישי, וכי סיוע לצעירים ברכישת השכלה יוביל לקידום הקהילה כולה. מידי שנה כיל מעניקה מלגות ע"ש נדב גולדמכר עובד כיל רותם שנפל במבצע צוק איתן, מלגות לפעילות חברתית קהילתית בסכום כולל של מיליון ש"ח.

אוריינות מחשב לתלמידי ישראל

שנת 2020 המחישה את חשיבות הנגישות הדיגיטלית להמשך הלימודים גם בעתות משבר. מגפת הקורונה גרמה לסגירת מוסדות החינוך ולמעבר ללמידה מרחוק בעיקר באמצעים דיגיטליים. ICL תומכת מזה כשש שנים בפעילות השוטפת של  "סיסמה לכל תלמיד", מיזם המספק פתרון מערכתי כולל ובסיסי למערכת החינוך ממשתמש, דרך הכיתה, בית-הספר ומערכת החינוך, המהווה קהילה מתוקשבת באזור. תמיכת ICL  עומדת על סכום של  3,5 מיליון ₪ לשנה,  ומאפשרת למעל 100,000 תלמידים בישראל ולכ-15,000 מתלמידי הדרום ליהנות מנגישות דיגיטלית, שיתופיות ונגישות לידע, יישום תהליכי למידה וארגון, וקשר תמידי בין כלל משתמשי המיזם באשר הם.

לקריאה נוספת

האתר עושה שימוש בcookies . כדי לספק לך חווית גלישה טובה יותר, וכן למטרת סטטיסטיקה, איפיון ושיווק.