קציר המלח

בריכה 5 המצויה בחלקו הדרומי של ים המלח, אשר גדותיה המערביות מהווים את קו החוף באזור המלונות, שוקעים מדי שנה כ-20 מיליון טונות של מלח הגורמים להיווצרות שכבת מלח בעובי של כ-20 סנטימטרים בקרקעית. \

בהתאם להחלטת הממשלה, קצירת המלח השוקע בבריכה 5 והעברתו לאגן הצפוני של ים המלח תספק פתרון קבע, בעל השפעה סביבתית פחותה בהשוואה לחלופות אחרות, לשמירה על פעילות המלונות, מפעלי התעשייה והקהילות באזור. 

תהליך הייצור במפעלי מצריך שמירה על נפח קבוע של תמיסות (תמלחות) בבריכה 5. המינרלים מים המלח מופקים באמצעות תהליך אידוי סולארי, במסגרתו מלח שוקע לקרקעית בריכות המלח, שהן הבריכות הראשונות בסדרת בריכות האידוי של מפעלי ים המלח. בריכת המלח המכונה בריכה 5 היא הראשונה והגדולה בסדרת הבריכות, ושטח הפנים שלה הוא כ-80 קמ"ר. תהליך האידוי גורם לריכוז התמלחת ושקיעת המלח בקרקעית הבריכה. התמלחות הנותרות עשירות באשלג, מגנזיום וברומיד. כ-20 מיליון טונות מלח שוקעים בבריכה 5, ויוצרים שכבה של כ-20 סנטימטרים בקרקעיתה מדי שנה. שכבות המלח הנערמות זו על-גבי זו וגורמו בכך להקטנת נפח התמיסות בבריכה. 

עליית מפלס המים בבריכה מעבר לסף מסוים עלולה לגרום לנזק מבני ליסודות בתי המלון שהוקמו בסמוך לקו המים ולתשתיות אחרות המצויות בקו החוף המערבי של בריכה 5. לכן הוחל מזה מספר שנים בביצוע פרויקט הקמה של הגנות החוף על בתי המלון והתשתיות לחופה של הבריכה – פרויקט המנוהל על-ידי החברה (הממשלתית) להגנות ים המלח (חל"י). במסגרת פרויקט הגנות החוף וכפתרון ביניים, הוגבהו הסוללות והתשתיות לאורך החוף המערבי של הבריכה סמוך לבתי המלון. 

על מנת לספק פתרון קבע לעליית מפלס המים בבריכה, הושגה הסכמה עם ממשלת ישראל על ביצועו של פרויקט קציר המלח על פיו התחייבה  ICL לקצור מדי שנה כ-20 מיליון טונות מלח מבריכה 5, ולהעבירן לאגן הצפוני של ים המלח, ובכך להביא לייצוב מפלס המים. 

ליבת פרויקט קציר המלח היא ספינות מחפר המלח, האחראיות לחפירת המלח השוקע בקרקעית בריכה 5. בחודש אוקטובר 2017 חתמה ICL על הסכם  חברת  Holland Shallow Seas Dredging, Ltd., לביצוע פרויקט קציר המלח. בנובמבר 2020, לאחר שנים של תכנון והקמה, החלה הפעלת ספינת המחפר הראשונה. ספינת המחפר, שתוכננה ויוצרה במיוחד לצורך הפרויקט, מופעלת דרך קבע על-ידי צוות של עשרות עובדים, אשר גויסו לצורך הפעילות. המחפר שולה כ-8 מיליון טונות מלח מדי שנה מקרקעית האגן הדרומי. ספינת המחפר היא הראשונה מבין 2 עד 3 ספינות מחפר הצפויות לשלות, יחדיו, כ-20 מיליון טונות מלח מדי שנה מקרקעית בריכה 5. 

ספינת המחפר היא למעשה מחפר ימי, אורכה 141 מטרים ורוחבה 24 מטרים. זוהי ספינת המחפר החשמלית הגדולה מסוגה בעולם, עם הספק חשמלי של 10 מגה-וואט. בעת תכנון ספינת המחפר נלקחו בחשבון צרכי התיירות באזור, לרבות הצורך למנוע רעש בעת פעילות בקרבת המלונות. ספינת המחפר אינה מצריכה סולר להפעלתה, ובכך ממוזער הסיכון לזיהום המים עקב דליפות דלק.

בשלב הראשון מאוחסן המלח במערומי מלח הממוקמים בצידה המזרחי של הבריכה, על מנת למזער את ההשפעה הנופית. בשלב השני יועבר המלח לאגן הצפוני של ים המלח.

לאחרונה פורסמה הצעה להגשת הצעות (RFP) לעניין תכנון, הקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך הובלת המלח לאגן הצפוני של ים המלח.

הפתרון המוסכם מאפשר את המשך פיתוחו של אזור ים המלח. הקמתם של בתי-מלון חדשים מצויה כעת בתכנון, וביישוב נווה זוהר (השוכן גם הוא בסמיכות לבריכה 5) מתוכננת הרחבה קהילתית. שתי תוכניות פיתוח אלה מתאפשרות הודות לייצוב מפלס הבריכה, הצפוי כתוצאה של פרויקט קציר המלח.

ICL תישא ב-80% מעלות פרויקט קציר המלח וממשלת ישראל תישא ב-20% מעלות הפרויקט. 

בחודש אפריל 2017, לאחר קבלת כל ההיתרים לביצוע קציר המלח, אישר דירקטוריון ICL תקציב בסך כ-280 מיליון דולר לצורך התקדמות בביצוע הקציר. תקציב זה ייפרס על פני 12 שנים, ומהווה את חלקה של ICL (80%) בעלות הפעלת ספינת המחפר הראשונה. 

דירקטוריון ICL אישר תקציב בסך של כ-280 מיליון דולר לצורך ביצוע קציר המלח בים המלח.

למידע נוסף אודות הגנות החוף ופתרון הקבע, ראו "סעיף 4 – מידע אודות החברה – ד. רכוש קבוע – מפעלי ים המלח" בדוח השנתי של ICL לשנת 2021.

האתר עושה שימוש בcookies . כדי לספק לך חווית גלישה טובה יותר, וכן למטרת סטטיסטיקה, איפיון ושיווק.