חקלאות עמידה וחדשנית

החקלאות, בכל רחבי העולם, ניצבת בפני אתגרים חסרי תקדים. אוכלוסיית העולם גדלה וצפויה להגיע ל-9.8 מיליארד נפש עד שנת 2050. בה בעת, חלה ירידה בביטחון התזונתי, כאשר אזורים נרחבים נתונים להשפעתו של שינוי האקלים והידלדלות משאבים. המוצרים והפתרונות מתוצרת ICL הם גורם מרכזי ביכולת לעמוד בדרישות התזונה העתידיות של העולם. \

הקהילה החקלאית ושרשרת האספקה שלה ניצבות בפני האתגר הגדול ביותר של תקופתנו. בעוד אוכלוסיית העולם מונה כיום מעל 7.5 מיליארד בני אדם, וצפויה להגיע ל-9.8 מיליארד נפש עד שנת 2050, המשמעות היא התווספות של 2 מיליארד פיות נוספים שיש להאכיל, וזאת מבלי להגדיל את השטחים החקלאיים המעובדים כבר כעת. במקביל, ובמידה רבה עקב שינוי האקלים, מדי שנה מידרדרת איכות הקרקע בשטח של כ-120 מיליון דונם, והעלייה בתדירות ובחומרה של אירועי בצורות ושיטפונות מחריפה עוד יותר את האתגר הטמון בשמירה על ביטחון תזונתי עבור האוכלוסייה ההולכת וגדלה. 

2.4
עד שנת 2030, הבטחת מערכות ייצור מזון בנות-קיימא ויישום פרקטיקות חקלאיות עמידות המגבירות את היצרנות והייצור, מסייעות בשימור מערכות אקולוגיות, מחזקות את יכולת ההסתגלות לשינוי אקלים, מזג-אוויר קיצוני, בצורת, שיטפונות ואסונות טבע אחרים, ומשפרות בהדרגה את איכות האדמה והקרקע.

הפתרון בר-הקיימא הטוב ביותר לשם עמידה בביקוש הגובר למזון, תוך שמירה על המגוון הביולוגי ומאבק במגמות אקלימיות, היא ייצור מזון רב ככל האפשר באופן בר-קיימא מן הקרקע שכבר מעובדת, ולמנוע את פגישתם של בתי גידול טבעיים נוספים עם להב המחרשה. רבים מן הכלים להשגת יעד זה מפותחים ב-ICL, וכוללים חקלאות מדייקת, ופתרונות משולבים לדישון והשקיה, שהם גם יעילים באופן מרחיק לכת וגם מותאמים ברמת דיוק גבוהה לסוג הגידול, סוג הקרקע ותנאי האקלים. 

ICL משווקת פתרונות חקלאיים ברי-קיימא "חכמים". כך למשל, דשנים בשחרור מבוקר מאפשרים ספיגת חומרי הזנה בצמחים בהתאם לתנאי הקרקע ויכולת הספיגה של הצמח. מנגנון זה מהווה משטר דישון יעיל, ובמקביל מונע חלחול חנקן למי תהום ומי נגר הזורמים לאגמים ונהרות. ביישום נכון, דשנים אלה אף פולטים כמויות קטנות יותר של גזי חממה לאטמוספרה, ובכך מסייעים במניעת שינוי האקלים.

ביוסטימולנטים (זרזי צמיחה)

לשם הגברת הבטחון התזונתי בעולם המשתנה כל העת נדרשת גישה רב-חזיתית. ICL ממלאת תפקיד אינטגרלי בשרשרת אספקת המזון. אחת מפעילויותיה העסקיות העיקריות היא ייצור דשנים המאפשרים לחקלאים לגדל יבולים. ICL מציעה מכוון רחב של פתרונות להזנת הצמח וזירוז צמיחה, טיפול בקרקע, טיפול בזרעים ובריאות הצמח. סל המוצרים של החברה כולל דשנים ביעילות מוגברת ודשנים בשחרור מבוקר, מיקרו-נוטריינטים לדיון קרקע ועלווה, נוטריינטים שניוניים, ביוסטימולנטים ומוצרים לחיזוק חסינות הצמח (adjuvants). 

ביוסטימולנטים הם חומרים או מיקרואורגניזמים המעודדים את גדילתו של הצמח ומגבירים את התפוקה. ביישום נכון על גידולים, ביכולתם להגביר את יעילות השימוש במשאבים. מצוקות הנובעות מחום, בצורת או מחלות עלולות להביא להסרתם של נוטריינטים מסוימים מן הקרקע. ביוסטימולנטים מתוצרת ICL מעוררים את הפעילות בקרקע, ובכך מביאים לזמינות משופרת של חומרי הזנה עבור הצמח, מפחיתים את המצוקה ומשפרים את קליטת הנוטריינטים.  

בנוסף, ניתן להשתמש בנוטריינטים לשם הפחתת הצורך הדישון והגברת יעילות השימוש בנוטריינטים. היצע ICL לדישון מאוזן כולל כעת טווח רחב יותר של פתרונות המשלימים זה את זה. כאשר הם מופעלים יחדיו, יכולים ביוסטימולנטים ומתודולוגיית דישון מאוזן להגביר את הצמיחה ותפוקת היבולים, לחזק את עמידות הצמח למצוקת מים ולמנוע מחלות, וכן לצמצם את ההשפעה על הסביבה. 

ICL משווקת גם דשנים מיוחדים להדשייה (fertigation – יישום דשנים מסיסים באמצעות מערכת ההשקיה). הדשייה היא שיטה נוספת המאפשרת יישום מדויק ביותר של דשנים, בהתאם לדרישות הגידולים. באמצעות הדשייה ניתן להתאים בקלות רבה את תשומות הדישון לתנאי הקרקע, מצב הפוריות ושלבי הצמיחה של כל גידול וגידול. בכך ניתן להגביר את תפוקות היבול, תוך הפחתת הזליגה לקרקע והנידוף לאוויר של נוטריינטים, לרבות כגזי חממה. 

13
נקיטת פעולות דחופות למאבק בשינוי האקלים ובהשלכותיו.

פוליסולפט הוא דשן רב-נוטריינטים, המיוצר באופן בלעדי על-ידי ICL, ומבוסס על מחצב הפוליהליט המופק בבריטניה. הפוליסולפט אינו דורש תהליך עיבוד כלשהו, ואינו כרוך ביצירת תוצרי פסולת. המחצב נכרה, נגרס, מסונן ונארז, ללא כל תהליך או התערבות כימיים. על כן, הוא בעל טביעת רגל פחמנית נמוכה מזו של דשנים חליפיים, ומאפשר גידול מזון תוך השפעה אקלימית נמוכה.

בנוסף, ICL מייצרת את H2Flow, סדרת מוצרי לחלוח (wetting agents) המפחיתים את מתח הפנים של מי השקיה.בכך מתאפשר שיפור של חדירת וחלוקת המים בקרקע, ומזעור בזבוז ואובדן המים בשימושים חקלאיים (ושימושים אחרים). לאור העובדה ששינוי האקלים כבר גורם למחסור במים באזורים רבים בעולם, שיטות לשימור מים הן חיוניות לעתידו של המין האנושי.   

חקלאות משקמת (רגנרטיבית) ובריאות הקרקע

במהלך העשורים הבאים צפוי ביקוש גובר למזון, המונע על-ידי גידול באוכלוסייה וגידול ברמת החיים. על כן, השמירה על קרקע חקלאית פורייה ויצרנית הוא צו השעה. עדי לעשות זאת, יש לשמור על הקרקע בריאה, לשפר את קמת הפעילות המיקרוביאלית שבה ולהגדיל את תכולת החומר האורגני.

קרקע היא משאב טבע בעל תכונות ביולוגיות, כימית ופיזיות ייחודיות, שמחייבות ניטור וניהול מתמשך. עם זאת, שימוש בפרקטיקות חקלאיות אינטנסיביות הביא לדלדול חלק ניכר מהקרקעות הניתנות לעיבוד בכדור הארץ. התוצאה היא ירידה בפוריות הקרקע. 

גישות חקלאיות הכוללות הימנעות מחרישה, כיסוי גידולים ותחלופת סוגי גידולים מסייעות בחידוש תכולת החומר האורגני בקרקע ומשפרות את רמת הפעילות המיקרוביאלית, ותורמות לבריאות הקרקע. כתוצאה מכך, גוברות גם יכולת קיבוע הפחמן (carbon sequestration) ושימור המים בקרקע, ומתחזקים בתי הגידול של חיות בר והאבקה. התוצאות הצפויות הן מערכות יבול יציבות התורמות לריסון שינוי האקלים באמצעות קיבוע הפחמן בקרקע. 

צוות האגרונומים של ICL פועל לפיתוחן של שיטות דישון ופרקטיקות חקלאיות העולות בקנה אחד עם עקרונות בריאות הקרקע. פעילות זו כוללת מחקר בדבר דרכים להגברת תכולת הפחמן בקרקע והמגוון הביולוגי של הבִּיוֹטָה בקרקע. מדובר בשינוי משמעותי בשיטות הגידול עבור חקלאים רבים, והאגרונומים של ICL עומדים הכן לתמוך בהם לאורך הדרך. 

מהי בריאות קרקע?

בריאות קרקע מוגדרת על-ידי משרד החקלאות האמריקני (USDA) ככשירות מתמשכת של קרקע לתפקד כמערכת אקולוגית חיה המקיימת צמחים, בעלי חיים ובני אדם. 

הקרקע ממלאת חמישה תפקידים מכריעים:

  • ויסות מים – הקרקע מסייעת לשלוט בנתיבי הזרימה של מי גשמים, הפשרת שלגים והשקיה. מים זורמים על פני הקרקע או אל תוכה ודרכה.
  • קיום החי והצומח – המגוון והפוריות של יצורים חיים רבים תלויה בקרקע.
  • סינון וחציצת מזהמים פוטנציאליים – המינרלים והמיקרובים המצויים בקרקע אחראים לסינונם, חציצתם, פירוקם, קיבועם והסרת רעילותם של חומרים אורגניים ואנאורגניים, לרבות תוצרי-לוואי תעשייתיים ועירוניים ומרבצים אטמוספריים. 
  • מִחזוּר נוטריינטים –פחמן, חנקן, זרחן, ונוטריינטים רבים אחרים נאגרים, מותמרים וממוחזרים בקרקע. 
  • מתן תשתית ותמיכה פיזיקלית יציבה – מבנה הקרקע מספק מצע לשורשי הצמח. 

למידע נוסף, ראו Natural Resources Conservation Service-Soils – Soil Health, באתר רשות שימור משאבי טבע במשרד החקלאות האמריקני.

15
הגנה, שיקום וקידום שימוש בר-קיימא במערכות אקולוגיות קרקעיות, ניהול בר-קיימא של יערות, מאבק בתהליכי מִדבּוּר, עצירת והפיכת המגמה של הדרדרות מצב הקרקע, עצירת אובדן המגוון הביולוגי.
מדדי קיימות:
גילוי: 103-2
האתר עושה שימוש בcookies . כדי לספק לך חווית גלישה טובה יותר, וכן למטרת סטטיסטיקה, איפיון ושיווק.